News section
home news forum careers events suppliers solutions markets resources directories advertise contacts search site plan
 
.
Canada and Mexico reach agreement to lift temporary import restrictions on Alberta potatoes
Le Canada et le Mexique concluent un accord pour lever les restrictions temporaires frappant l'importation de pommes de terre de l'Alberta

.

Ottawa, Canada
August 11, 2008

Source: Canadian Food Inspection Agency

The Government of Canada has delivered for Canadian farmers by reopening Mexican markets to Alberta potatoes. The Government reached an agreement with Mexico to immediately resume the export of Alberta seed and table-stock potatoes to their country.

"This Government has taken swift action for Alberta farmers to reopen the Mexican border to Alberta’s high quality seed potatoes," said the Honourable Gerry Ritz, Minister of Agriculture and Agri-Food and Minister for the Canadian Wheat Board. "Mexico is one of Canada’s top markets for seed potatoes and this agreement delivers more results for Canadian producers.”

Mexico imposed temporary restrictions prohibiting the import of Alberta potatoes in December 2007 because of concerns over the detection of golden nematode, a species of potato cyst nematode (PCN), in two soil samples from two farms in northern Alberta in the fall of 2007.

Both Canada and Mexico remain committed to working together to prevent the spread of PCN. The agreement allows for the import of Alberta’s seed and table-stock potatoes from areas not under quarantine restrictions for PCN.

The CFIA continues to test soil samples from all Alberta seed potato fields and from all other seed potato producing provinces. In the 19,400 soil samples tested so far, there have been no other positive results for the plant pest.

Precautions are being taken to prevent the introduction and spread of PCN. While it does not pose a risk to human health, if left unmanaged this quarantine pest can eventually reduce yields of potatoes and other host crops, such as tomatoes and eggplants.

Additional information on PCN and other quarantine pests is available on the CFIA web site at
http://www.inspection.gc.ca/english/plaveg/pestrava/pestravae.shtml

Main Page - Potato Cyst Nematode: http://www.inspection.gc.ca/english/plaveg/pestrava/gloros/glorose.shtml



Le Canada et le Mexique concluent un accord pour lever les restrictions temporaires frappant l'importation de pommes de terre de l'Alberta

Le gouvernement du Canada a répondu aux demandes des agriculteurs en rétablissant l’accès des pommes de terre de l’Alberta aux marchés mexicains. Ce gouvernement a conclu un accord avec le Mexique en vue de la reprise immédiate des exportations dans ce pays de pommes de terre de semence et de consommation de l’Alberta.

« Ce gouvernement a pris des mesures rapides pour venir en aide aux agriculteurs de l’Alberta et rétablir l’accès des pommes de terre de semence de haute qualité de l’Alberta au marché mexicain, a dit l’honorable Gerry Ritz, ministre fédéral de l’Agriculture et de l’Agroalimentaire et ministre de la Commission canadienne du blé. Le Mexique est l’un des principaux marchés canadiens pour les pommes de terre de semence et cet accord profite grandement aux producteurs canadiens. »

Le Mexique avait imposé, en décembre 2007, des restrictions temporaires qui interdisaient l’importation de pommes de terre de l’Alberta. En effet, ce pays se préoccupait de la détection du nématode doré, une espèce de nématode à kyste de la pomme de terre, dans deux échantillons de sol provenant de deux exploitations agricoles du Nord de l’Alberta à l’automne 2007.

Le Canada et le Mexique restent résolus à travailler ensemble pour empêcher la propagation du NKPT. L’accord prévoit l’importation de pommes de terre de semence et de consommation de régions de l’Alberta qui ne sont pas visées par les restrictions phytosanitaires en raison de la détection du NKPT.

L’ACIA continue d’analyser des échantillons de sol prélevés dans des champs de pommes de terre de semence de l’Alberta et de toutes les autres provinces productrices de pommes de terre de semence. Parmi les 19 400 échantillons de sol analysés à ce jour, aucun autre n’a révélé la présence du phytoravageur.

Des précautions sont prises pour empêcher l’introduction et la propagation du NKPT. Même si ce phytoravageur ne présente pas de risque pour la santé humaine, il pourrait éventuellement réduire le rendement des pommes de terre et d’autres cultures hôtes, comme les tomates et les aubergines, si aucune mesure de lutte phytosanitaire n’est prise.

Des renseignements additionnels sur le NKPT et d’autres ravageurs justiciables de quarantaine sont diffusés sur le site Web de l’ACIA à http://www.inspection.gc.ca/francais/plaveg/pestrava/pestravaf.shtml

Page principale - Nématode à kyste de la pomme de terre:
http://www.inspection.gc.ca/francais/plaveg/pestrava/gloros/glorosf.shtml
 

 

 

 

 

The news item on this page is copyright by the organization where it originated - Fair use notice

Other news from this source


Copyright © SeedQuest - All rights reserved